Visie

Stichting Roemenië Hunedoara

In 1992 zijn vanuit de Maranathakerk de eerste contacten gelegd met de Reformatuskerk in  Hunedoara. De Reformatuskerk is de  Protestantse kerk van de Hongaars  sprekende minderheid in Roemenië.  Van begin af aan zijn de contacten en  ontmoetingen over en weer bijzonder  hartelijk en betekenisvol. In 1996 is de Werkgroep Roemenië gevormd,

Eind 2008 is de werkgroep omgezet in de Stichting Roemenië Hunedoara.
De stichting is verbonden met de Protestantse Kerk Alphen aan den Rijn-Centrum (Maranathakerk) en de Wijkgemeente Goede Bron van de Protestantse Gemeente Oudshoorn-Ridderveld (de Bron en Goede Herderkerk), en onderhoudt een goede relatie met de Protestantse Gemeente in Kerk & Zanen (de Lichtkring) en de Hervormde Gemeente Adventskerk.

Als grondslag heeft de stichting de barmhartigheid en naastenliefde zoals wij die kennen uit de Bijbel

Grote armoede
De kerkelijke gemeente van Hunedoara is sterk vergrijsd. Veel oude gemeenteleden hebben maar een klein pensioentje en leven daardoor in grote armoede. Het is voor hen moeilijk om financieel de eindjes aan elkaar te knopen. Energie- en medicijnkosten zijn hoog. Voor levensonderhoud blijft maar weinig geld over. De Stichting Roemenië Hunedoara springt daarom al jarenlang financieel bij

Hulp aan de Reformatuskerk
Vanwege de grote armoede onder de gemeenteleden van de Reformatuskerk verstrekt de  verstrekt de stichting veel diaconale hulp: winterhulp (betaling deel energierekening), medische kosten, het ‘adopteer een oudere’ project, noodhulp, enzovoort. Ook zijn financiële bijdragen verstrekt voor noodzakelijk onderhoud aan de kerk, het Terra Huis (kerkelijk gemeenschapshuis) en de minibus. Het Terra Huis kon in 1997 gekocht worden door een geldinzameling in Alphen. In 2007 is het grondig gerenoveerd. Het Terra Huis wordt gebruikt voor dagopvang van bejaarden, gemeentebijeenkomsten, vergaderingen, catechese en andere activiteiten. De minibus is in 2006 geschonken om vervoer van bejaarden van en naar de kerk en het Terra Huis mogelijk te maken.

Hulp aan scholen voor kinderen met een beperking
Onze stichting onderhoudt goede contacten met de Stichting Vrienden van Hunedoara in Oss. Samen met deze stichting ondersteunen wij een drietal scholen voor kinderen met een beperking in Hunedoara en Lupeni. De scholen worden met een zeer krap budget gefinancierd door de Roemeense overheid. Financiële bijdrage zijn gegeven voor o.a. de aanschaf van een nieuwe verwarmingsketel, een wasmachine, het vervangen van kapotte raamkozijnen en een tweetal schoolbusjes

Hulp aan ziekenhuis Brad
Samen met de Stichting Vrienden van Hunedoara  geven wij ook hulp aan het plaatselijke ziekenhuis in Brad, een stadje in de regio Hunedoara. Die hulp is hard nodig. De overheid verstrekt maar mondjesmaat geld. Daardoor is er gebrek aan van alles. Door onze stichting is geld gegeven voor het kopen van nieuw beddengoed en voor de aanschaf van een nieuwe stoomgenerator.  Dit apparaat dient om lakens voor ziekenhuisbedden en kleding voor het personeel op hygiënische wijze te strijken. Het aanwezige exemplaar was sterk verouderd en levensgevaarlijk om mee te werken.

Activiteiten in Alphen aan den Rijn
De Stichting Roemenië Hunedoara organiseert ieder jaar diverse activiteiten in Alphen aan den Rijn. Wij noemen een aantal:
• De kerst- en paasbrodenacties, waarvan de opbrengst bestemd is voor winterhulp aan de armste bejaarden en gezinnen van de Reformatuskerk.
• Het verkopen van diverse producten vanuit een kraam op de Jaarmarkt.
• Het ‘adopteer een oudere’ project. Met dit project worden de allerarmste bejaarde gemeenteleden van de Reformatuskerk extra financieel ondersteund. Voor een bedrag van 50 euro per jaar kan een bejaarde worden ‘geadopteerd’. Van dit geld ontvangt de ‘geadopteerde’ drie keer per jaar een levensmiddelenpakket. De producten worden in Hunedoara gekocht.
• Het houden van speciale acties.

Waarom gaan wij hiermee door?
Hoewel Roemenië in 2007 is toegetreden tot de Europese Unie en het economisch (wat) beter gaat, zijn de verschillen tussen arm en rijk nog altijd zeer groot. En dat zal vooralsnog wel zo blijven. Meermalen is door de Reformatuskerk in Hunedoara aangegeven, dat materiële ondersteuning heel belangrijk is, maar dat vooral ook de aandacht van ons voor hen (en zij voor ons) een factor is waardoor men zich gesteund weet.

Uw steun blijft onontbeerlijk
Onze werkzaamheden en financiële hulp zijn mogelijk dankzij de vele giften, donaties en collecteopbrengsten die wij jaarlijks ontvangen. U kunt ons werk financieel steunen door het overmaken van een bijdrage op rekening NL30INGB0008324408 ten name van de Stichting Roemenië Hunedoara te Alphen aan den Rijn. Uw gift is fiscaal aftrekbaar, omdat de stichting de ANBI-status heeft (RSIN / Fiscaal nummer ANBI: 820236640).

Voor meer informatie kunt u  bellen of mailen met:
Eliane Vermeer, secretaris, tel. 0172-438786, e-mail: e.vermeer5@kpnplanet.nl
Rien van Steden, voorzitter, tel. 0172-422077, e-mail: riendieneke@kpnmail.nl