Reis naar Hunedoara 2014 Reis naar Hunedoara 2014
Van 12 t/m 16 september 2014 zijn het Alphens Mannenkoor, ds. Peter Smilde van de Maranathakerk en Vicky van Dok en Didy Luining van de Stichting Roemenië Hunedoara in Hunedoara geweest. Zij hebben daar een buitengewoon goede en gezegende tijd gehad. Voor Peter Smilde was het de eerste keer: “eerlijk gezegd gaat de partnerrelatie met de Reformatuskerk in Hunedoara dan pas echt leven. Mooi dat we als kerken elkaar zo kunnen bijstaan en bemoedigen en iets kunnen beleven van de katholiciteit van de kerk”. Hij schreef onderstaande korte impressie.

Koek, wijn en tranen
'Ik heb de hele dag op jullie gewacht, en ik ben zó blij dat jullie zijn gekomen. Kom binnen!' Terwijl ze dat zegt rollen de tranen over haar wangen. We zijn op bezoek bij Marika, een van de 'adoptie'vrouwen in Hunedoara die we vanuit Alphen a/d Rijn ondersteunen. Ze woont in een eenvoudig Roemeens flatje met kleine ramen. Vicky, Didy en ik bezoeken samen met ds. Janos Zsargo een aantal vrouwen, zodat we een indruk krijgen van hun situatie. De zaterdag zit echter zo vol dat we dit bezoek bijna hadden afgezegd, maar we vonden nog net een gaatje. 'Weet je,' zegt Marika, 'ik ben vandaag 60 jaar geworden. Jullie zijn mijn (enige) verjaardagsbezoek!' Weer rollen er tranen over haar gezicht. Vier jaar geleden stierf haar man. Mannen worden over het algemeen niet oud, vooral niet als ze in fabrieken gewerkt hebben. Haar man is net geen 60 geworden; daarom is deze dag extra emotioneel. Wat zijn wij blij dat we toch gekomen zijn. Onmiddellijk heffen we het 'Lang zal ze leven' aan en zijn met haar diep ontroerd. Toch moeten we niet denken dat Marika zielig is. Ze heeft kinderen en kleinkinderen waar ze erg trots op is en die de week ervoor geweest zijn. Ze is ook goed in staat om het weinige dat ze heeft goed te beheren. En: ervan uit te delen! We worden vol gestopt met zelfgemaakte koek, met wijn en een glaasje palinka. Ze blijkt ook actief te zijn in de vrouwenvereniging. Samen met ander vrouwen zorgt ze enkele keren voor rijk gedekte tafels (zie de foto), waarvan wij samen met het Alphens Mannenkoor eten. We ervaren een onvoorstelbare gastvrijheid. Aanleiding voor ons bezoek was niet alleen de uitnodiging van het Mannenkoor door ds. Janos, maar ook de officiële opening van de keuken waaraan de jubileumactie van de Maranathakerk vorig jaar heeft bijgedragen. Ik meende het uit de grond van mijn hart toen ik in mijn toespraak stelde, dat in een kerkgemeenschap twee voorwerpen echt belangrijk zijn: de kansel (voor het hemelse voedsel); en de keuken (voor het aardse voedsel en de onderlinge gemeenschap)! Marika liet waarachtig de priesterlijke dienst van de keuken zien. Dat dragen we dankbaar mee in ons hart.
Ds. Peter Smilde, predikant van de Maranathakerk en adviseur van de Stichting Roemenië Hunedoara