25 JAAR VERBONDENHEID MET DE REFORMATUSKERK IN HUNEDOARA 25 JAAR VERBONDENHEID MET DE REFORMATUSKERK IN HUNEDOARA
In het weekend van 25 en 26 maart vierden de Bron, Goede Herderkerk, Maranathakerk en Lichtkring de 25-jarige band met onze partnerkerk van de Hongaars sprekende minderheid in Hunedoara. János en zijn vrouw Marika waren die dagen te gast in Alphen aan den Rijn. Vrijdagmiddag 24 maart werden zij op Schiphol begroet door ds. Peter Smilde (Maranathakerk) en Eliane Vermeer. De eerste twee nachten sliepen zij bij Peter en Ymkje Smilde. Zaterdagochtend konden János en Marika heerlijk in het centrum van Alphen rondneuzen, de markt bezoeken en aankopen doen.
Feestelijke bijeenkomst in de Bron
’s Middags kwamen vele belangstellenden naar de Bron, waar de Stichting Roemenië Hunedoara een feestelijke bijeenkomst had georganiseerd. Er werden hartelijke woorden gesproken en herinneringen opgehaald.
De voorzitter van de Stichting, Rien van Steden, vertelde over de warme contacten die we in de loop der jaren hebben meegemaakt en toonde aan de hand van een aantal dia’s de belangrijke verbeteringen die zijn gerealiseerd voor de kerkelijke gemeente in Hunedoara. Verbazingwekkend wat met de financiële hulp van velen tot stand is gebracht. Rien overhandigde ds. János Zsargó een kaars om in zijn kerk een plaatsje te geven. Op de kaars is een witte duif afgebeeld met – in het Hongaars – de tekst “De Geest die ons verbindt.”
Ds. János Zsargó sprak zijn dank uit voor de 25 jaar verbondenheid en genoot zichtbaar van de vele bekende gezichten om zich heen.
Ds. Piet Wilschut, die aan de wieg stond van de eerste contacten met Hunedoara, vertelde boeiend hoe die tot stand zijn gekomen. Zeer gastvrij werd hij in 1992 tezamen met Willy Spörl, Nico van Zuylen en Dinie Kolkman door ds. Endre Kiss (in 2001 opgevolgd door ds. János Zsargo) en diens vrouw ontvangen. Zij zagen de grote armoede en na terugkomst in Alphen aan den Rijn werd besloten de contacten voort te zetten. “Dat daaruit uiteindelijk de stichting met kerkelijke deelname uit heel Alphen aan den Rijn is ontstaan, stemt na 25 jaar tot grote dankbaarheid.”
Arie Verduijn vertelde iets over de mooie en indrukwekkende reis die een groep gemeenteleden in 2012 naar Hunedoara maakte. Ook verhaalde hij over het bezoek aan de school voor kinderen met een beperking.
Ds. Paul van Dijk, adviseur van de stichting, haalde warme herinneringen op aan de jongerenreis uit 2009.
Tot slot sprak Gert Smit, voorzitter van de Stichting Vrienden van Hunedoara te Oss. Met hen onderhouden wij zeer goede contacten. Zij organiseren onder andere tweemaal per jaar de transporten naar Hunedoara.  Ook de in Alphen aan den Rijn ingezamelde goederen gaan al vele jaren met deze transporten mee.
Aan het slot van de zeer geanimeerde bijeenkomst zong het Alphens Mannenkoor een gevarieerd aantal  liederen. Het koor begon met het Hongaarse volkslied, dat staande werd beluisterd.
Zondag 26 maart
De morgenvieringen in de Lichtkring, Maranathakerk, de Bron en Goede Herderkerk stonden alle in het teken van ’25 jaar verbondenheid met de Reformatuskerk in Hunedoara’. In elke kerk werd een in Hunedoara gemaakte video over het kerkelijk leven aldaar getoond. János en Marika waren te gast in de Goede Herderkerk. Samen met ds. Paul van Dijk leidde ds. János Zsargó de dienst. Hij begroette de gemeente in het Duits en vertelde dat het de Geest van Christus is die de gemeentes verenigde. Verder las hij Johannes 6:1-15, bad het Onze Vader en sprak de zegen uit.
Na afloop van de vieringen is er in alle vier de kerken cake bij de koffie geserveerd, gebakken door de bakkerij van Ipse de Bruggen en aangeboden door de Stichting Roemenië Hunedoara.
 ‘s Middags werd een frisse neus gehaald aan het strand in Katwijk aan Zee. Daar krijgt een mens trek van en dat kwam goed uit, want ‘s avonds was er een heerlijke gourmet klaargemaakt in de Rotonde van de Bron.
De laatste twee nachten sliepen János en Marika bij Albert en Sytske Pastink. Zij namen hun logees
de volgende dag mee naar Dordrecht, al varend vanuit Rotterdam.
Dinsdags werden János en Marika door Albert Pastink en Rien van Steden naar Schiphol gebracht waar zij om 12.10 uur naar Hunedoara vertrokken.
Wij kunnen terugzien op een geslaagde viering van 25 jaar Alphen aan den Rijn - Hunedoara.
De Reformatuskerk in Hunedoara viert de 25 jaar verbondenheid in het weekend van 23 en 24 september. Ds. Paul van Dijk en enkele bestuursleden van de stichting zullen daarbij aanwezig zijn.
Eliane Vermeer en Rien van Steden

Foto’s feestelijke bijeenkomst in de Bron 25 maart 2017