Bijzonder bezoek 2013 Bijzonder bezoek 2013
Bezoek Roemeense gasten aan Alphen aan den Rijn september 2013

Na een reis van 1800 kilometer kwamen ds. Jànos Zsárgo, zijn vrouw Marika, hun dochter Noëmi en het echtpaar Miklos-Jozsef  en Elisabet Zrinyi donderdagavond 12 september aan in De Bron. De minibus was volgeladen met potten jam en honing voor de Jaarmarkt. Na een warme ontvangst en een warme maaltijd volgde een gezellig samenzijn. De dagen daarna zijn onder meer het Archeon bezocht, de Alphense korenmolen De Eendracht, de Oudshoornse kerk waar op Monumentendag onder meer de Klezmerband Nigun optrad, de oldtimers in de Hooftstraat, de gondelvaart en uiteraard de Jaarmarkt. Ook werd de boottocht die de Maranathakerk voor de ouderen had georganiseerd, meegemaakt en een bezoek aan Marken en Volendam kon natuurlijk niet ontbreken.

Roemeens/Hongaarse avond
Zaterdag 14 september was er de feestelijke Roemeens/Hongaarse avond ter gelegenheid van 125 jaar Maranathakerk. Onze gasten uit Hunedoara toonden Hongaarse feestklederdracht, het Alphens Mannenkoor liet een gevarieerd repertoire horen en de volksdansgroep Plesjati wervelde zonder èn met de gasten door de zaal.

Partnerdienst
Het hoogtepunt van het bezoek uit Hunedoara was onmiskenbaar de Partnerdienst op zondag 15 september in de Maranathakerk. De wens van ds. Peter Smilde om samen met ds. Jànos Zsárgo een feestelijke kerkdienst voor te bereiden ging geheel in vervulling.
Wat was het een warme viering. Dat uitte zich zoal in het zingen van een lied door onze gasten bij de piano, het lezen uit de Bijbel door beide predikanten, de hartelijke woorden van ds. Jànos voor de gemeente en het met elkaar  Avondmaal vieren.
De heer Sjaak van der Neut overhandigde namens de Jubileumcommissie een cheque van € 2.500,- voor het plaatsen van een nieuwe keuken in het kerkelijk gemeenschapshuis in Hunedoara, het Terra huis. Dochter Noëmi van ds. János en Marika
nam de cheque in ontvangst.

Ook werd nog een extra deurcollecte voor Hunedoara gehouden. De opbrengst hiervan - € 600 – is eveneens voor de nieuwe keuken.
Miklos-Jozsef Zrinyi bood een schilderij van de Reformatuskerk aan, gemaakt door één van de gemeenteleden in Huneodara.
De viering werd afgesloten met de zegen in het Hongaars, gegeven door ds. Jànos.
De verbondenheid was duidelijk voelbaar en zette zich voort na de dienst tijdens de koffie en de lunch.

Afscheid
Wij zien terug op een mooie tijd met elkaar. Donderdagochtend 19 september reisden onze gasten in alle vroegte weer af naar Hunedoara. De avond ervoor was er een gezellig samenzijn en warm afscheid in de Goede Herderkerk.