Lustrum Reis 2012 Lustrum Reis 2012
Vol nieuwe indrukken kwamen wij op vrijdag 28 september 2012  terug uit Hunedoara. Wij, 19 gemeenteleden van de Maranathakerk, de Lichtkring, de Bron en Goede Herderkerk (foto 1), hebben driemaal een ontmoeting gehad met  de gemeenteleden van de Reformatuskerk.
1.
De ontmoetingen waren hartelijk en warm, de mensen zijn heel gastvrij (foto’s 2 en 3). Verscheidene ‘adoptie-ouderen’ waren ook aanwezig.

2.                                                         3.

Zondag 23 september hebben wij de kerkdienst bijgewoond. Het samenzijn, het lezen van dezelfde Bijbelteksten (in het Nederlands door Eliane Vermeer en Riek van Beusekom) en het samen zingen van  dezelfde liederen, maar dan in ieders eigen taal, schiepen een nog sterkere band. Tijdens de dienst werd de 20-jarige band tussen onze kerken gememoreerd door ds. János Zsargó en Rien van Steden (foto 4).
4.
Hierna  werd door Rien het fotoalbum overhandigd met foto’s die de betreffende band tot uitdrukking brengen. Na afloop van de dienst speelde Arie Verduijn nog een paar stukken op het orgel, waarbij spontaan gezongen werd.  Toen  was er koffie met Hongaarse lekkernijen en echte Hollandse stroopwafels. Wij hebben ook een bezoek gebracht aan de school voor kinderen met een verstandelijke beperking in Hunedoara. Wij deelden de meegebrachte poppen en jojo’s uit, die zorgden voor een feeststemming onder de kinderen (foto’s 5 en 6).

5.                                                          6.

De snoep en kleurpotloden werden door de schoolleiding bewaard voor een later moment. Aan het eind van ons bezoek hebben enkele kinderen voor ons gedanst en gezongen. Op het programma stonden ook diverse excursies, o.a. een bezoek aan de zoutmijn Salina Turda.

Vicky van Dok,
bestuurslid Stichting Roemenië Hunedoara